استادیوم ملی پکن

استادیوم ملی پکن

استادیوم ملی پکن به آشیانه پرنده نیز معروف است، این استادیوم اصلی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ است که مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک پکن که یکی از شهر های دیدنی چین است در آنجا برگزار شد.
این استادیوم بعنوان یکی از مکان های دیدنی چین بزرگترین سازه فلزی جهان محسوب می‌گردد.آشیانه پرنده، به همراه مکعب آب، یکی از دو ورزشگاهی است که به واسطه شیوه طراحی، به نمادهای شهر پکن تبدیل شده است.
طرح این اثر معماری منحصر به فرد که از جاذبه های دیدنی چین می باشد، الهام گرفته از طبیعت است الگوی داخلی آن از یکی از طرح‌های معماری بازاری در پکن و معماری بیرونی آن را به Bird nest یا آشیانه پرندهنسبت داده‌اند. به عقیده بعضی از مردم چین این استادیوم مانندجامی‌سفالی است که در یک لفافه توری شکل پیچیده شده است.
ساخت این ورزشگاه در اواخر دسامبر ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد.استادیوم ملی پکن توسط معماران سوئیس طراحی شد و طبق برنامه ریزی از قبل تعیین شده در پایان سال 2007 به پایان رسید.این پروژه به علت بهره گیری از ایده های خلاقانه و نوآور در طراحی سازه و پوسته معماری مورد توجه معماران و منتقدین هنری بوده است. استادیوم ملی پکن (آشیانه پرنده) نمونه ای برجسته از کاربرد علم زیست سنجی (ارگانیک شکلی) BIOMETRIC در معماری مدرن به شمار میآید.