برج ناقوس کلیسای سنت مارک ونیز

برج ناقوس کلیسای سنت مارک ونیز

برج ناقوس کلیسای سنت مارک را می توان به نوعی نماد ونیز نیز به شمار آورد. معماری این ساختمان ساده اما زیباست و الهام بخش برخی از بهترین ساختمان ها در سراسر اروپا و آمریکا در قرن های بعد از ساخته شدنش شده است.
برج ناقوس کلیسای سنت مارک حدود 99 متر ارتفاع دارد. بالای این برج، مناره مخروطی شکل قرار دارد که به عنوان فانوس دریایی حمل و نقل شهر ونیز استفاده می شود. پیشینه این مناره به قرن 12 میلادی می رسد. این برج ابتدا برج دیده بان بوده است و اوایل قرن 16 میلادی مورد اصلاح و بازسازی قرار گرفت. به طور مثال، قسمت بالای برج ناقوس کلیسا به صورت مخروط نوک تیز ساخته و مس اندود شد و مجسمه فرشته جبرئیل بعدها به آن اضافه شدبرج ناقوس از آجرهای سنگی ساده که بسیار منظم و زیبا در کنار هم چیده شده اند، ساخته شده است. مناره کلیسای سنت مارک، تنها برج ناقوسی ونیز با 5 زنگ مجزا است. برای بالا رفتن از این برج باید از آسانسور استفاده کرد که به اتاق زیر شیروانی می رسد. در این اتاق 5 ناقوس مختلف وجود دارد.
هر کدام از این زنگ ها برای اهداف و منظورهای مختلف استفاده می شوند. ناقوس اصلی و بزرگ برای اعلام شروع و پایان یک روز کاری و زنگ دوم، برای شروع یک ساعت جدید، زنگ سوم برای فراخوانی سناتورها ونیزی به کاخ پادشاه نواخته می شدند و زنگ چهارم نیز در در طول تاریخ هنگام اعدام یک زندانی مورد استفاده قرار می گرفت.