روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز

روستای تاریخی کندوان که در دهستان سهند مرکزی شهرستان اسکو قرار دارد در میان دره ای با صفا و همنشین رودخانه پر آبی به همین نام واقع شده است. کندوان روستایی است که در میان صخره ها بنا شده است و تنها سازه این دهکده را سنگ ها تشکیل می دهند. بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای و هرمی شکل می باشند که قدمت آن را به قرن هفتم ه.ق و برخی به قبل از اسلام نسبت داده اند. کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان است که در دل کوه ها حک شده است و نکته ی قابل توجه ای که کندوان را اولین روستای صخره ای زنده جهان معرفی می کند حضور ساکنین و جریان داشتن زندگی در قالب بافت قدیمی آن می باشد؛ چرا که در ترکیه و آمریکا دو روستای صخره ای «کاپادوکیه» و «داکوتا» خالی از سکنه می باشند.این مکان محل احداث نخستین هتل صخره‌ای زنده در دنیا شرایط حضور گردشگران خارجی و داخلی را در بهترین شکل فراهم کرده است.
خانه های منحصر به فرد، دره های سرسبز و خرم، آب و هوایی مطبوع، وجود محصولات لبنی و عسل معروف کوهستانی، این روستا را به یک “دهکده توریستی” تبدیل کرده است. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی دیگر از جاذبه های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می شود؛ آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری های کلیوی بسیار مفید است.
پرفسور «دیوید رول» باستان شناس مشهور انگلیسی در سفر خود به ایرن و کشف نخستین مسیرپستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه یکجانشینی بشر غار نشین و زندگی اجتماعی انسان ها قرار داده است. این روستا در سال 1376 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است